[הבלוג] הרגע המסוכן ביותר מגיע עם הניצחון (נפוליאון בונפרטה)

אופוריה. צילום: ז’יל קארון, 1967. משכן לאמנויות הבמה עין חרוד

נדמה שכל ההתפתחויות הפוליטיות המרכזיות שמתרחשות בישראל מאז 1967, כולל קריסת מבצר הדמוקרטיה שאנחנו חוזים בה בימים אלה בשידור חי, מושפעות ונובעות מתוצאות מלחמת ששת הימים. מעטים, כפרופסור ליבוביץ, הבינו והזהירו מהמדרון החלקלק שהוליך באופן עקבי אל התהום, שהתחיל ביוני 1967. דווקא משה דיין, גיבור מלחמת ששת הימים, שזכה לקיתונות של בוץ אחרי מלחמת יום הכיפורים, עד שנזרק מבוזה מהיכל התהילה של הישראליות, זיהה, כמסתבר, את הסכנה וניסה להיפטר מהחטוטרת של הגדה המערבית כבר בימים הראשונים שאחרי הניצחון.

חומר חדש, שנחשף לאחרונה בארכיונים אשר העביר לי עמוס ערן, לשעבר מנכ”ל משרד ראש הממשלה ויועצו המדיני של יצחק רבין, מציג באור חדש את עמדתו של דיין, לגבי גורל הגדה המערבית, מיד לאחר כיבושה.

מספר ימים לאחר סיום מלחמת ששת הימים, כשהאופוריה על הניצחון, אחזה בכל, פנה דיין ישירות לאחד מבכירי מאד הסי. איי. איי, ג’ים אנגלטון, שעסק בין השאר בנושא הישראלי, ואמר לו את הדברים הבאים:

“חברי בממשלת ישראל, מתכוונים להחזיק בגדה המערבית. זה הולך להיות אסון למדינת ישראל ואנו חייבים לעצור את זה.

“אני מציע לקיים פגישה חשאית עם המלך חוסיין, בהשתתפות אמריקנית, ולתכנן פתרון אחר לבעיה זאת.”

במסמכים סודיים של הסי. אי. איי. שעוסקים בתקופת כהונתו של ריצארד הלמס כראש הסוכנות, שחיסיונם הוסר לאחרונה, נאמר שגם אנגלטון, אותו בכיר בשירות הביון האמריקאי “מצא עצמו מוטרד מאד, נוכח ההערכה למלחמות מתמשכות ובלתי פוסקות במזה”ת.”

אנגלטון וג’ים קריצפילד, שעמד בראש אגף המזה”ת של הסוכנות, פנו להלמס והציעו להיענות ליוזמתו של דיין, ולקיים פגישה חשאית, בין דיין והמלך חוסיין בג’נבה, בנוכחות נציג הסוכנות.

הלמס תמך ביוזמה והסדיר להם פגישה מיידית עם היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מק ג’ורג’ בונדי, שהוזעק לוושינגטון כיועץ מיוחד, בעקבות מלחמת ששת הימים, ועם ניקולאס קאצנבאך, סגן שר החוץ, שהחליף את שר החוץ דין ראסק בפגישה.

“זה הולך להיות אסון למדינת ישראל ואנו חייבים לעצור את זה…” משה דיין – הפקולטה לעיצוב מכון טכנולוגי חולון

קאצנבאך דחה את היוזמה, באומרו, שהמלך חוסיין, שאיבד את צבאו ואת הגדה המערבית, נחלש מאד מכדי לנהל מו”מ עם ישראל.

באותה סקירה סודית של הסוכנות נאמר, שלדעת אנגלטון וקריצפילד “הוחמצה הזדמנות בעלת מימדים היסטוריים.”

ריצארד הלמס, ראש הסי.איי.אי., מזכיר יוזמה זו בספר זיכרונותיו ואומר “חשבתי בזמנו, שחוסר ההיענות ליוזמה זאת הייתה טעות. אני בדעה שהאירועים שהתרחשו מאז, מצביעים על כך, ששיחות חשאיות שעוסקות בהחזרת שטחים תמורת שלום יכולות להיות פרודוקטיביות.”

גם ג’ק או’קונל, שעמד שנים בראש נציגות הסי. איי. איי. בירדן והיה קרוב מאד למלך חוסיין, ולאחר פרישתו מהסוכנות, כיהן גם כעורך דינו הפרטי של המלך בוושינגטון, אומר בספרו ‘יועץ המלך’:

“אם הייתה מתקיימת הפגישה עם המלך אז, אפשר היה להגיע להסכם שלום בין ישראל וירדן.  אמנם המלך נחלש – הוא איבד את צבאו ומחצית ממלכתו, אך הוא לא היה חלש מידי מכדי להגיע להסכם שלום עם ישראל.”

***

ההצעה של דיין הקדימה ב-20 שנה את הסכם לונדון שנחתם ע”י שר החוץ שמעון פרס והמלך חוסיין ב-1987 ואשר עסק בהחזרת הגדה המערבית לשלטון המלך. כזכור, ההסכם לא התממש לאור התנגדותו של ראש הממשלה יצחק שמיר. כעבור חודשים ספורים פרצה האינתיפאדה הראשונה.

על דמותו של דיין, רב הניגודים, מוסיף עמוס ערן: דיין שהיה האיש החזק ביותר בממשלה עד מלחמת יום הכיפורים היה שר ביטחון-על ומר ביטחון, שמצד אחד, אמר שאין לערבים אופציה צבאית; לפני יום כיפור הוא הכניס לכולם לראש שהמצרים לא מסוגלים לעשות שום דבר. אבל באיזשהו מקום הוא גם הבין (שאי-היענות ליוזמת השלום המצרית) יכולה להידרדר באמת למלחמה.

ולכן, למרות מה שהוא אמר הוא הבין שצריך לעשות איזה שהם מהלכים. לכן הוא הציע בשלב מסוים לפני המלחמה נסיגה עד המעברים. אבל דיין היה מהאו”ם…

אני: הוא לא התעקש?

ערן: הוא אף פעם לא עמד על עמדתו. רק אמר את דעתו, בלי להילחם עליה… דיין הבין שאם תהיה נסיגה עד המעברים אז לא תהיה למצרים סיבה לפתוח במלחמה. ואם הם בכ”ז יפתחו במלחמה, אנחנו נהיה בעמדה יותר טובה מאשר המלכודת שבישיבה על קו התעלה.

הוא הציע לסגת עשרה קילומטר, לפתוח את התעלה ולשקם את הערים שהרסנו שם. אבל הוא לא נאבק על זה, בכלל. אמרו לו שהוא דפיטיסט.

כך גם לגבי האיום במלחמה מצד המצרים. מצד אחד, הוא אמר למטכ”ל, ‘ג’נטלמנים, תתכוננו למלחמה!’ מצד שני, הוא לא עשה שום דבר להתמודד עם האיום.

והוא גם אמר שאין להם שום סיכוי…

ערן: כן, אמר – אין סיכוי ובסוף הוא הגיע לחורבן הבית השלישי. הוא לא הבין בכלל שזו מלחמה מוגבלת.

אבל היו הרבה ידיעות...

ערן: היו ידיעות, אבל הוא לא קיבל את זה. הוא פחד, שאם הקו ייפול הם ימשיכו הלאה. ואז הוא בא לגולדה, רועד כולו, ונכנס למרה שחורה, שהבית השלישי עומד ליפול.

יואב גלבר אמר לי שהסיפור הזה על דיין והבית השלישי הוא מיתוס לא מוכח…

ערן: אין לי הוכחה לכך, אבל גולדה אמרה את זה.

גולדה אמרה שדיין אמר את זה?

ערן: כן.

עמוס ערן יצר יחסים קרובים מאוד עם המלך חוסיין בעת ששימש יועצו המדיני של יצחק רבין. נשמע על כך ועל המהלכים סביב יוזמת השלום המצרית שנדחתה ע”י ישראל בפרק חדש של ‘פרות קדושות’ שיעלה בימים הקרובים “מי אמר שמלחמת יום הכיפורים הסתיימה (ג’) – עמוס ערן מציג את מה שלא ידענו על ממדי המחדל”.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *