[פרות קדושות] פרק 2. איך הומצאו שני הספרים הלבנים הראשונים של המנדט הבריטי?

מפקדות ב"הגנה" מפגינות כנגד הספר הלבן, ירושלים 1939

מפקדות ב”הגנה” מפגינות כנגד הספר הלבן, ירושלים 1939

אורח: יצחק (איני) עבאדי, מזרחן, איש אשכולות, רב מעללים, בן דגניה א’  

בפרק הזה נלך אחורה בזמן ונבדוק האם באמת היו שלושה ספרים לבנים בריטיים שכוונו נגד הישוב היהודי, כפי שהמיתוס הנפוץ גורס וכפי שמלמדים אותנו במערכת החינוך. אורחנו, המזרחן יצחק (איני) עבאדי, יציג וינסה להוכיח כי שני הספרים הלבנים הראשונים הם המצאה! אנטי בריטית של התנועה הציונית הרשמית, בעוד שהיא עצמה נהנתה מתמיכה גורפת של הממשל הבריטי, לפחות עד שנת 1935. דווקא כישלונה של התנועה הציונית לגייס עליה המונית לארץ בעת שגבולותיה היו פתוחים יכולה, לדעתו, להסביר את הקנוניה הציונית-בריטית, הבלתי תאמן, להגביל את העלייה היהודית לארץ ישראל. חיים וייצמן וחבריו להנהגה, חייבים, מבחינה זאת, חוב גדול לשליטי הארץ, אוהדי הציונות מהאימפריה הבריטית, שלקחו על עצמם לחלץ אותם מביקורת נוקבת מבית על אוזלת ידם. הסיפור המלא מאחורי הבלוף.

האזינו, שפטו ושתפו!

להאזנה בזרימה, או להורדת קובץ הקול (מומלץ):

 מוזיקה

  • שיר הפלמ”ח – Leon Lishner and Friends

2 תגובות

  1. הקשבתי לדובר וממש לא השתכנעתי! הוא טוען שהסרטיפיקטים היו המצאה ויוזמה ציונית. בשנות השלושים היו המונים רבים שרצו להגיע לארץ ישראל אך לא יכלו לעשות זאת בגלל ההגבלה של הסרטיפיקטים! אמא שלי נאלצה להתחתן בנישואים פיקטיביים על מנת שהסרטיפיקט (שהיה מיועד לזוג נשוי) יכלול גם אותה (זה היה הנוהג באלפי מקרים כאלה על מנת שעוד אנשים יוכלו לעלות). אמי ואבי היו מבין הבודדים בקיבוצי ההכשרה שלהם בפולין שקיבלו סרטיפיקט – אותם קיבוצי הכשרה כללו מאות אנשים! אין לי שום ספק שכל אותם מאות היו עולים לארץ לו היו מקבלי סרטיפיקט (כלומר לו הייתה העליה חופשית). בגלל אותה הגבלה נאלצו כל מאות האנשים הללו (שכללו עשרות אלפי אנשים בפולין כולה) להישאר בפולין ולא לעלות וכך להיות “נידונים למוות”… בפרוץ המלחמה כמעט כולם חוץ מבודדים מהם – ניספו בשואה!
    ההיסטוריון נכשל בלשונו, כשאמר שארלוזורוב נהרג, כשברור לכל שהוא נרצח. הוא גם קובע ללא שום הוכחה שהוא נרצח בידי ערבים בשעה שבמשפט שהתקיים הוכחה למעשה אשמתם של שני הרוצחים הרוויזיוניסטיים שזוהו בידי סימה ארלוזורוב. הם לא הוצאו להורג רק בגלל איזשהו כשל משפטי. שאול ארלוזורוב בנם עדיין חי וכל הרוצה פרטים נוספים מוזמן להתקשר אליו ולשמוע ממנו את האמת. ארלוזורוב (שניהל משא ומתן עם ממשלת גרמניה הנאצית כדי לאפשר ליהודי גרמניה לעלות לארץ עם רכושם) היה לפני הרצח קורבן של מערכת הסתה אכזרית שהגיעה לשיא בסופו של דבר ברציחתו – שממש לא הייתה מנותקת מההסתה שקדמה לה… יש עוד עניינים אך אסתפק בכך.

  2. נטען בפרק, כהוכחה לטענה שרק הספר הלבן השלישי הוא ספר לבן אמיתי, שהביטוי “ספר לבן” (ביטוי עברי שהוא תרגום לביטוי האנגלי White Paper) הומצא רק לאחר יציאתו של הספר הלבן השלישי. זוהי טענה עובדתית שקל לבדוק – ולהפריך. הרי קטע מהעיתון “דבר” מתאריך 26 באוקטובר 1930 – שהביא את נוסחו של הספר הלבן בעברית, וכך נכתב בכותרת:
    “נוסח מלא של ‘הספר הלבן’ על א”י 1930”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *