[פרות קדושות] פרק 56. עושים סדר – איך ולמה הודר משה מההגדה של פסח

עוד מעט נסוב לשולחן סדר פוסט-קורונה, נמזוג יין ונתחיל לקרוא בחוברת נושנה, כשבחדר מסובין הסבים החביבים מבני ברק; רבי אליעזר בן עזריה, רבי יהושע, רבי עקיבא, רבי טרפון והאחרים. אלא שגיבור אחד ייעדר משולחן הסדר, משה רבנו, אדריכל יציאת מצרים.

במשך הדורות ניסו חכמי ישראל להסביר את ההדרה הבלתי תאומן מההגדה של פסח חול של גיבור המקרא, מנהיג יציאת מצרים.

“החפץ חיים” ומפרשים אחרים ניסו לתלות את העדרו של משה מההגדה בגודל צניעותו. שכן, כביכול הוא היה מעדיף לא להיות מוזכר בכלל. המסר של משה הוא לפיכך: אני זה לא העניין. העיקר הוא תורת ישראל ועם ישראל. ואמנם, ביהדות המסורתית נמנעו ככל האפשר מפולחן אישיות ולכן יתכן ואפשר לקשר את העדרו של משה גם לעובדה שמקום קבורתו לא נודע.

 פרשנים אחרים קישרו את הפנומן הזה לסכסוך שהתפתח בין היהדות לבין הנצרות לאחר חתימת התלמוד ובניסיון להסיר ממשה כל סימנים של גואל ומשיח, על מנת להבדילו מישו הנוצרי.

 מבט אחר ומרענן על תעלומת העדרו של משה רבנו מההגדה יציג כאן החוקר יצחק (איני) עבאדי, אורחנו בפרק זה. לפרשנות זו מוטת כנפיים רחבה, המתפרשת על פני אלפי שנים – ממצרים העתיקה לשבטי ערב, דרך התנועות המונותיאיסטיות הקדם אסלאמיות עד בבל, בה זכו הקהילות היהודיות, לאחר חתימת התלמוד, לשגשוג ללא תקדים, שכנראה השפיע על מנסחי ההגדה לחבר סיפור מגמתי מאוד.

נדון עימו גם בשאלה,

האם האגדה המסורתית עדיין רלבנטית לחיינו בארץ?

 אז בואו נעשה קצת סדר!

 האזינו/קראו, שפטו ושתפו!

***

 ניתן להאזין לפרקים ברוב אפליקציות ההאזנה לפודקאסטים במכשירי הטלפון הניידים – חפשו “פרות קדושות”. להאזנה ישירה כאן או להורדה כקובץ קול (מומלץ):

תמונה ראשית: יציאת מצרים, תחריט מארק שאגאל

מוסיקה: חד-גדיא, מקהלת ראנה

תמלול פרק 56, “עושים סדר – איך ולמה הודר משה מההגדה של פסח”:

אפילו אם כולנו חכמים, כולנו נבונים וכולנו יודעים את התורה, נדמה לי, שאנחנו לא מבינים כלום ממה שכתוב בהגדה…

 איני עבאדי: “לא!”

 למה מנסחי ההגדה עמלו לעצב את סיפור יציאת מצרים כטראומה לאומית, אשר ממנה ניצלו בני ישראל מכלייה פיזית רק בזכות היד החזקה של אלוהים? יחד עם זאת, אנחנו למדים מקריאה במקרא כי בני ישראל חיו לא רע במצרים?

 עבאדי:  “קודם כל בוא נצביע על כמה עובדות שיהיו בסיס לדיון שלנו. משה, האדריכל של יציאת מצרים לא מוזכר בהגדה.”

שזה מדהים…

עבאדי: “ותשים לב שקוראי ההגדה לא שמים לב לכך. משה, הגיבור המרכזי בארבע מתוך חמשת החומשים לא מופיע בהגדה. וזה מעורר שאלות.”

זה נשמע כמו התעללות היסטורית…

 עבאדי: “זה מגמתי. אני אסביר; כותבי ההגדה, אלה שכתבו את מחזור התפילה של עם ישראל, רבנו גרשום וסעדיה גאון – סעדיה גאון היה זה שגם האדיר את הספרות הזאת והפך אותה למקודשת בעם ישראל – הם אלה שכתבו את ההגדה.

“אני רוצה להזכיר לך שלאחר שקמה בגדד בשנת 751, בתקופת הבית העבאסי, עברו אליה הישיבות סורא ופומבדיתא והתחילה תקופת הגאונות. וראש הגולה היה המשנה לחליף.”

מי נתן לו את התואר, החליף?

 עבאדי: “בוודאי!”

מדוע?

עבאדי: “מפני שבבית העבאסי, בעיקר החל מימיו של הח’ליף אל-מאמון, היתה סובלנות אדירה לגבי דתות אחרות. מה הוא אומר? ‘כל עשרה אנשים שיש להם מנהיג יכולים לבנות דת חדשה!’

“קם ענן בן דוד  (מנהיג ומייסד התנועה הקראית במאה ה-8, לאחר שחכמי ישיבות סורא ופומבדיתא מנעו את מינויו לראש הגולה) ואמר: יפה מאוד, יש לי יותר מעשרה!”

וזה גם מקביל לתקופת הזוהר של האסלאם?

 עבאדי: ברור! הסובלנות הדתית אז היתה משהו, משהו…

ראשי הישיבות בסורא ובפומבודיתא, שעברו לבגדד הם אלה שכתבו. הם אלה ‘הגאונים’. זוהי ספרות השו”ת.

אל-מאמון (ויקיפדיה)

והם שכתבו את ההגדה?

 עבאדי: “הם כתבו את מחזור התפילה וגם את ההגדה של פסח.

אני רוצה להזכיר לך שהתלמוד הבבלי נחתם בשנת 500. למה צריך שני תלמודים?”

“כי המוטו הראשי של התלמוד הירושלמי הוא – ‘מצוות יישוב הארץ שווה כנגד כל המצוות כולן’.

ואילו התלמוד הבבלי, בהתייחסות לשאלה הזאת אומר – ‘צדקה עשה הקב”ה עם עם ישראל שפיזר אותו בין האומות’. הוא מצדיק את הגולה!”

לפי ההיגיון הזה הם היו צריכים להצדיק את ישיבת עם ישראל במצרים?

 עבאדי: “משה לא מוזכר כי הוא ראה את המטרה אחרת מהם….”

אז משה בעצם היה מהסקטור של התלמוד הירושלמי?

 עבאדי: “יותר מזה… משה למד מונותיאיזם גם במצרים כנסיך בבית פרעה, אצל אחנתון וגם אצל יתרו, כהן מדין. והוא יצר מונותיאיזם על בסיס ידיעתו את המונותיאיזם המצרי הראשון ואת המונותיאיזם שהיה אצל הערבים בערב, כמשהו אחר לגמרי.”

אתה רוצה לומר שבתקופה הטרום אסלאמית התקיים סוג של מונותיאיזם בחצי האי ערב?

עבאדי:  “ברור!”

תגיד כמה מילים על זה!

 עבאדי: “יש על כך גם בקוראן וגם במקרא – תשים לב, כמה פעמים במקרא שאלוהים היהודי מדבר אל הנביאים הערביים ומשה בכלל מושם בצד. מה הסיפור עם בלק? מה הסיפור עם בלעם? בודאי!”

כלומר, המונותיאיזם, שלימים אומץ ע”י האסלאם לא מבוסס רק על היהדות והנצרות אלא גם על מונותיאיזם טרום אסלאמי בחצי האי ערב?

 עבאדי:  “ברור! בקוראן יש את כל הסיפורים האלה…

בוא נחזור לענייננו, משה פחד שבגלל המציאות בה עם ישראל נמצא במצרים וטוב לו, הוא יתבולל וייעלם. הוא רצה להוציא אותו ממצרים לא כעבדים נחותים, אלא דווקא כאנשים חזקים. הוא חשש מהתבוללות ומפעלו העיקרי זה תורת ישראל. מעמד הר סיני. עצמאות לאומית עם תורה יהודית.

“זה לא היה מעניינם של הבבלים, שכתבו את ההגדה. הם ראו את העיקר בהיותנו עבדים ‘והוציאנו ה’ אלוהינו ביד חזקה ובזרוע נטויה’. לא השאלות שעמדו לפני משה. משה פחד מפני התבוללות של עם ישראל דווקא כי טוב לו במצרים. ורצה להוציא אותו במצרים שיהיה עם עצמאי, חופשי עם תורה יהודית. זה דבר אחר לגמרי מההגדה של פסח.”

***

לגרסת עבאדי סיפור יציאת מצרים, אם כן, לא היה על רקע של סכנה להכחדה פיזית, והמשפט: “ויוציאנו ה’ ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה” מתכוון, דווקא להתנגדות של בני ישראל לצאת ממצרים. הדבר בא לידי ביטוי בהתרפקות על סיר הבשר, הבצלים והדגה או ההתאוננות: המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר? כמו ההתאהבות בכבוד שזכו בו המתים במצרים, מדובר בציפיות שאופייניות לאדם באשר הוא אדם. ולכן עמדה בפני מנסחי ההגדה השאלה: כיצד אפשר להפוך את עם העבדים שהתאהב בהוויה המצרית ל”גוי קדוש”, השואף לעלות ל”ציון” – עם כל המשתמע מן המושג “ציון” – ולהיבנות בה. היה עליהם לנסח את סיפור יציאת מצרים כסיפור של סבל שואתי.

 יציאת מצרים הייתה לכן כורח המציאות: היה הכרח להוציא את הגלות מן היהודים, יותר מאשר להוציא היהודים מן הגלות. סכנת הכליה הרוחנית, בדומה להתייוונות, לתור הזהב לפני האינקוויזיציה הספרדית, ולתרבותם של גתה, שילר וקנט שלפני השואה של המאה העשרים, נתפסה כסכנת כליה קשה יותר.

 באמנציפציה לה זכו בני ישראל במצרים ונהנו ממנה, הייתה סכנה לכליה רוחנית. משה היה האיש שעמד בפרץ והבין שהדרך היחידה לשמר את היהודים ואת יהדותם, היא האוטואמנציפציה של עם ישראל בארצו, בהשגחת האלוהות המונותיאיסטית היהודית שיצר.

יצחק (איני) עבאדי

***

מה היה נגרע מהנרטיב של חכמי בבל אם היו מכניסים את משה לסיפור?

 עבאדי: אז היה צריך להצדיק את נטישת הגולה. אבל הם לא רוצים. ככה הם היו צריכים לעבור לתלמוד הירושלמי ולא לבבלי שהם מחזיקים בו.

יש איזושהי השפעה לסביבה המוסלמית על הנרטיב הזה?

 עבאדי:  “ברור! מכיוון שהאסלאם של ימי הגאונים היה מאוד סובלני והעניק להם יתרונות אדירים – ‘כל עשרה אנשים שיש להם מנהיג מותר להם להקים דת חדשה’, אתה יודע מה זה?

“זה עמד לתת לגיטימציה לענן בן דוד ולקראים. מה הם עשו? גירשו אותו. לא אני, הם (יהודי בבל).”

אתה אומר, שהיה להם טוב במצרים, איך אתה מסביר את זה, שהיו גזירות שמד קשות ‘כל בן הילוד היאורה תשליכוהו’, ובני ישראל, מנגד, מתרבים ומשבעים נפש שירדו למצרים הופכים ל-600,000, ‘וירב העם ויעצם מאוד’?

 עבאדי: “פלישת החיקסוס! היתה סכנה מהם. מעבדים אין סכנה. מתי הסכנה? כשהם מרימים את הראש, ‘ונוספו גם הם על אויבנו’. הפלישה של החיקסוס הכנעני.”

כלומר, הגזירה להשליך ילדים ליאור היא תוצאה של האיום שנבע מפלישת החיקסוס?

 עבאדי: “בוודאי. ‘ונוספו גם הם אל אויבינו’ – מי אלה האויבים? החיקסוס.”

איך אתה מסביר את הריבוי הטבעי העצום של עם ישראל למרות הגזירות?

 עבאדי: “רמת חיים! זה לא נכון מה שמספרים לנו. איזה עבדים? אולי מספיק עם זה – אם הם בנו את פיתום ורעמסס הם היו צריכים לדעת לחשב לפחות דבר אחד – כמה לבנים לעשות. והם ידעו, לכן הם גם ביקשו עוד תבן. זאת אומרת, הם למדו לעשות חשבון, למדו אדריכלות, למדו בניין, למדו הנדסה והפכו לגורם מאיים.

“כל כך טוב להם – מינקת! אדם עני לא לוקח מינקת. והיה שם מושג של מינקת. עבדים לא לוקחים מינקת. זה לוקסוס!”

בעניין הנרטיב המקראי “ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד ותמלא הארץ אותם…”  טענו חז”ל שבדרך הטבע אין להגיע לפוריות של המין האנושי הראויה להיקרא “שריצה”, אלא על ידי תופעה יוצאת דופן של נשים רבות, היולדות כמה ילדים בבת אחת כמו חיות.

הרשב”ם מונה בין הגורמים שיכולים להביא לידי פוריות מופלגת אצל נשים תזונה יתרה. אבל, המחקר הדמוגרפי המודרני אומר שקשה להסביר הבדל משמעותי בין הפוריות של חברה זו או אחרת, בהבדלים בתזונה. חוקרים אחדים טוענים שהגורם העיקרי לפוריות הנמוכה של הנשים בחברות כפריות ובחברות של מלקטים, הוא הנקה הטבעית במשך תקופה ארוכה. ההנקה גורמת לאי פוריות במשך תשעה חודשים אחרי הלידה בממוצע. (ר’ מאמרו של מאיר גרובר, “הריבוי המופלג של בני ישראל במצרים” – “דעת – אתר ללימודי יהדות ורוח”).

בכל מקרה, אפשר ללמוד מן האמור במקרא כי תופעת המניקות היתה נפוצה בקרב בני ישראל במצרים והיא גם שיכולה להעיד על מעמדם ורווחתם הכלכלית.

 ***

עבאדי: “משה הוא אחד בחיים, לא בדורו. הוא פחד, בגלל המציאות שהיטיבה לפי עדותם של היהודים בימי משה. הם לא רצו לצאת, והוא פחד שהם ייטמעו. הוא רצה להוציא אותם שיהיו אדונים בארצם עם תורה משלהם… להוציא אותם מהגלות ולהביא אותם ארצה, וזה לא מעניינם של מי שכתבו את ההגדה המסורתית. שהיא מצדיקה גלות.”

 אז מהו הנרטיב של ההגדה? מה הם רוצים להגיד?

 עבאדי: “נורא פשוט – יציאה מעבדות לחירות! אבל זה לא נכון, לא היתה עבדות לאורך כל התקופה. יכול להיות שבהתחלה, בסדר. אבל אחר כך היו מהנדסים, ידעו מתמטיקה וחשבון והנדסה…”

אבל אם הם הפכו לאיום דמוגרפי, למה המצרים מונעים מבני ישראל לצאת?

 עבאדי: “בלחץ האוכלוסיה. כמו יהדות רוסיה. ‘בלעדיהם קשה לנו להסתדר. לך תחזיר אותם חזרה!’.”

כמו שהמשטר הסובייטי סירב לשחרר את יהודי רוסיה?

עבאדי: “ורצה לפחות כופר בעד הלימודים שלימדנו אותם.”

מהנדסים, אדריכלים…

 עבאדי: “ברור! בסיכומו של דבר להגדה של פסח היתה מגמה אחת ויחידה; הוצאת היהודים, העבדים, הנרדפים ביד חזקה ובזרוע נטויה של אלוהים. זה הדבר היחידי. משה ראה אחרת את הדברים. משה רצה להוציא את עם ישראל מהגלות ולהביא אותם לארץ לעצמאות מדינית, דבר שהוא מנוגד לאופיים של האמוראים הבבלים. ספר דברים מדבר על עצמאות מדינית. לא רק זה, אלא גם בגלל שהוא ידע מונותיאיזם, גם מצרי וגם ערבי, הוא יצר את המונותיאיזם היהודי הצרוף, שאין כמותו. מעולם לא היה כמותו ומעולם לא יהיה כמותו.

ז”את אומרת, עם חופשי בארצו, עם עצמאות לאומית, מונחה בתורת ישראל, כפי שמשה הבין אותה. זה ההבדל.”

“למה התקדשה ההגדה המסורתית בהיסטוריה של עם ישראל? כי יש בה משהו; היציאה ‘מבית עבדים’.”

בעצם, ממה שאתה אומר חכמי בבל עשו סוג של מהפכה אמונית. להדיר את אדריכל יציאת מצרים מהסיפור זה מעשה מהפכני…

 עבאדי:  “אני מסכים איתך. במציאות שלנו היום, כאשר הדגש הוא עצמאות יהודית לאומית בארץ ישראל הגדה של פסח היא לא רלבנטית. הראיה של כל אחד מאיתנו, לא משנה לאיזה זרם הוא שייך, עצמאות יהודית לאומית בא”י – וכל אחד יבין יהדות איך שהוא רוצה –  זה משותף לכולנו: עצמאות לאומית! וזה לא מניע של כותבי ההגדה.”

יכול להיות שחכמי בבל צפו את העתיד ידעו שאנחנו הולכים למסע של עוד 1,500 שנים של גלות והמוקד יהיה חיים יהודיים מחוץ לארץ ישראל?

 עבאדי:  “לא!  בזמן שהישיבות עברו לבגדד היה ליהודים נפלא. לא היתה רדיפה דתית. היתה סובלנות דתית שלא היתה כמותה מעולם, וגם לא אחר-כך. הסובלנות הדתית של אל-מאמון ושל רשיד התרחשו בתקופה מדהימה! ‘כל עשרה אנשים עם מנהיג יכולים להכריז על דת חדשה’ –  בחליפות אסלאמית. יזהר, תקשיב מה שאני אומר. זה משהו פנטסטי. אין מצוקה…”

מהדברים שאתה אומר המונותיאיזם של משה מבוסס על שני גורמי השפעה, המונותיאיזם של אחנתון והמונותיאיזם של המדיינים…

 עבאדי: “תראה, הרג מצרי, לפי המקרא – בסדר. למה הוא ברח למדיין, אתה יודע איזה מרחק זה? גיי וייסט איך הוא עשה את זה, האם הוא חצה את ים סוף, או שהוא הקיף את ים סוף?”

אולי דרך דרום הנגב?

 עבאדי: “אתה יודע איזה מרחק זה? תשים לב לפרשת יתרו, לא רק במקרא. תסתכל עליה בקוראן. המקרא עשה עוול ליתרו. הקוראן מסביר את המונותיאיזם שלו. הוא מסביר למה יתרו נרדף בגללו. תשים לב למעט שכן מופיע במקרא. הוא בא, לא עבד חמש שנים בשביל לקבל את ציפורה – ביום הראשון נתן לו את ציפורה. אז מה הוא כן עשה אצלו? למד אצלו מונותיאיזם. הקוראן מפרט את המונותיאיזם של יתרו והוא אומר מה ייחודו ולמה יתרו נרדף.

“בפעם השנייה, יתרו מופיע אחרי מעמד הר סיני אצל משה ומביא איתו את ציפורה ואת שני הילדים. והוא אומר לו: ‘משה, דחילק, אתה היית כל כך עסוק ששכחת את אשתך ואת שני הילדים. אני מביא לך אותם’. ואני מניח שהם החליטו שהוא יישן שם בלילה לפני שהוא חוזר.

למחרת בבוקר הוא רוצה לשוחח עם משה והוא איננו. שואל: איפה משה? אומרים לו הוא שופט את העם. יתרו היה רב למשה. משה למד אצל יתרו. לא רק מונותיאיזם.

“‘תקשיב’, הוא אומר לו: ‘איפה היית?’ עונה לו ‘שפטתי את העם’. אומר לו ‘אתה אידיוט. ככה לא מנהלים מדינה. אתה עומד להילחם מחר על ארץ כנען. לא ככה עושים. תשמע ממני. אני אגיד לך מה צריך לעשות.'”

כל זה מופיע בקוראן?

עבאדי: “גם בקוראן וגם במקרא. ‘תבחר לך מבין אנשי החיל, שלא לקחו שוחד והם נקיי כפיים וזה וזה, ותעשה שרי עשרות, שרי מאות, שרי אלפים…'”

וזה יכול להיות כל כך אקטואלי; בספר שמות, פרק י”ח, מורה יתרו למשה למנות אנשי חיל שיטפלו בבעיות היום יום. כך הוא אומר:” ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלוהים, אנשי אמת, שונאי בצע, ושמת עליהם שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות”. (שמות יח , כא ).

הרמב”ן פירש: “וטעם לאנשי חיל, אנשים ראויים להנהיג עם גדול….ואיננו ביוצאי מלחמה בלבד…. והנה יקרא באנשי חיל במשפטים, כי הוא החכם, הזריז והישר….ופרט שיהיו יראי אלוהים, אנשי אמת ושונאי בצע, כי לא יהיו אנשי חיל בלי מדות אלו”.

עבאדי: “הוא מכין אותו למלחמה. משה לא חשב על זה. יתרו בא אליו להתארח, מביא לו את אשתו ושני הילדים ואז אומר לו ‘לא ככה עושים’.”

“יתרו היה מורה רוחני של משה. הערבי הזה ממדיין. נכון, שהמונותיאיזם של משה, כפי שאנחנו מכירים אותו הרבה יותר צרוף, הרבה יותר מזוכך מהמונותיאיזם שידע כנסיך במצרים ומאשר למד אצל יתרו. אבל יתרו היה מורה של משה. מי שהביא לו את הרעיון שצריך להתכונן למלחמה, אחרי מעמד הר סיני, ‘תהיה לך מלחמה. אז תתחיל להקים צבא. תמנה מפקדים!’ הוא מכין לו את תכנית ד’ שלו (תכנית ד’ של ההגנה ממרץ 1948 היתה אסטרטגיה למעבר ממגננה להתקפה ולהשתלטות על הארץ. י.ב).  תכנית ד’ של ממש. ‘תעשה את זה. ותבחר אנשים. לא סתם, כאלה שלא לקחו שוחד. נקיי כפיים.’ הוא בונה לו ממש את תכנית ד’ לקראת הקמת המדינה. תקשיב זה ממש הפירוט של תכנית ד’. מדהים!”

וזה נשאר רלבנטי עד היום… 

עבאדי: “ברור!”

אבל תגיד לי על העלמות משה מהנרטיב, בכ”ז אנחנו נפגשים בהגדה במקומיים, את החבר’ה מבני ברק, את רבי אליעזר בן עזריה, ואת רבי יהושע ואת רבי עקיבא ואת רבי טרפון… הם כן והוא לא?

 עבאדי: “בוודאי. למה? כי אלה דורות של תנאים, שבלעדיהם אין אמוראים, והם גאונים, הם יורשי המסגרת הזאת. ולא משה.”

לצורך העניין הם יותר חשובים ממשה?

 עבאדי: “אותם לגיטימי להביא כי הם דורות של תנאים. לולא התנאים לא היו אמוראים בבלים.”

בכל זאת, ההגדה מסופרת בבני ברק, לא בבבל או במקום אחר. אז כן יש מימד לאומי…

 עבאדי:  “לא, מה פתאום? אם היה מימד לאומי אז תסביר לי איך זה יכול להיות שהסדר הראשון בירושלמי, סדר זרעים, נעלם מהבבלי? בסדר זרעים  יש אינסוף דברים בירושלמי של איך לזרוע ואיך לחיות בארץ. בתלמוד הבבלי אין אף מילה אחת על סדר זרעים. מסדר זרעים נשארו בבבלי רק ברכות. תודה רבה, ברכות. איך זה שכל סדר זרעים על ההוויה הארץ ישראלית נעלם מהתלמוד הבבלי? אין עליו אפילו מילה אחת. יש עוד עשר מסכתות, איפה הן?

“צדקה, אם כך, עשה הקב”ה עם ישראל שפיזר אותם בין האומות. בגלות!”

***

האזנתם/קראתן את פרק 56 של פרות קדושות “עושים סדר – איך ולמה הודר משה מההגדה של פסח”. מוסיקה: מקהלת ראנה “חד גדיא”.

זוהי פנייה אישית אליכם; עמל רב מושקע בהכנת כל פרק שאתם מאזינים לו או קוראים בו, והכל בהתנדבות ובמימון עצמי. כל פרק מתומלל ע”י מתמללים מקצועיים ובתשלום מלא, כדי שניתן יהיה גם לקרוא את הפודקאסט הזה ולא רק להאזין לו. כל תרומה שתעבירו, לפיכך, תסייע לנו להמשיך ולרעות את הפרות הקדושות הלאה בשדות האינסופיים של התודעה הישראלית, לחשוף, לעניין לעורר את חוש הביקורת (פרטים ב”עזרה ותרומה” בתפריט הראשי).

תודה ולהתראות בפרקים הבאים.

יזהר

תמצית הפרק באתר הארץ:

כל מה שמספרים לנו על עבדים, אולי מספיק עם זה הארץ 25.3.2021

להאזנה דרך האתר:

 

10 תגובות

  1. המאמר / פודקסט הזה – מרתק ממש !!
    תודה רבה.

    והערה קטנה
    להלן קטע מההגדה בו מוזכר משה (נכון שמקום יחיד וצנוע ) :

    דָבָר אַחֵר: בְּיָד חֲזָקָה – שְׁתַּיִם, וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה – שְׁתַּיִם, וּבְמֹרָא גָּדֹל – שְׁתַּיִם, וּבְאֹתוֹת – שְׁתַּיִם, וּבְמֹפְתִים – שְׁתַּיִם. אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת שֶׁהֵבִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם, וְאֵלּוּ הֵן:
    דָּם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִּים, עָרוֹב, דֶּבֶר, שְׁחִין, בָּרָד, אַרְבֶּה, חֹשֶׁךְ, מַכַּת בְּכוֹרוֹת.
    רַבִּי יְהוּדָה הָיָה נוֹתֵן בָּהֶם סִמָּנִים: דְּצַ”ךְ עַדַ”שׁ בְּאַחַ”ב.
    רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר: מִנַּיִן אַתָּה אוֹמֵר שֶׁלָּקוּ הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם עֶשֶׂר מַכּוֹת וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּוֹת? בְּמִצְרַיִם מָה הוּא אוֹמֵר? וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּים אֶל פַּרְעֹה: אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִוא, וְעַל הַיָּם מָה הוּא אוֹמֵר? וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְיָ בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת יְיָ, וַיַּאֲמִינוּ בַּיְיָ וּבְמשֶׁה עַבְדוֹ. כַּמָּה לָקוּ בְאֶצְבַּע? עֶשֶׂר מַכּוֹת. אֱמוֹר מֵעַתָּה: בְּמִצְרַיִם לָקוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּוֹת.

  2. יש מצב ללינק לשיר חג גדיא שהיה בהתחלה?

  3. יהודית כפרי

    ברור לגמרי למה שם משה לא נזכר בהגדה. זאת אחת היצירות הכי דתיות והכי נחותות בשפה העברית, שמוקדשת כולה להערצת אלוהים, שהוא הוציאנו ממצרים ועשה לנו את כל הניסים והנפלאות במדבר, ואחר כך בכיבוש היהודי הראשון של הארץ, שאז עדיין נקראה כנען, וכן הלאה ועד בכלל. מי זה בכלל המשה הזה שנשא אישה שחורה, ועד היום המלכה האנגלית וחבורתה חוששים שלא יהיה להם נין או או נכד או ילד כהה עור. וכן הלאה ועד בכלל. משה לא הוזכר, כדי שרק אלוהים יזרח שם, בלי שום מתחרים.
    תנועת קיבוצי הקיבוץ הארצי הוציאה בעבר הגדה חילונית יפהפייה משלה, ואותה קראו ושרו בקיבוצים אלה לשמחת כולם. משולבים בה גם קטעים מהתנ”ך ומהשירים המסורתיים. הגיע הזמן להחליף את ההגדה הישנה עם הגזענות הפראית שלה. ולהכיר בניגוד לדעת חלק ממפלגות הימין, שלפחות מחצית הציבור במדינת ישראל הוא חילוני.

    בברכת פסח שמח
    יהודית כפרי

  4. מהו בדיוק יהודי חילוני?

  5. שאול גינצבורג

    משה לא היה ציוני כי אם בעל חזון שרצה לתקן את משטרו של פרעה ומשנכשל שאף להכשיר אומה (ישראל) כדי להגשים את מטרת אלוהיו (יהוה) לתקן את העולם . עשרת הדברות הם המניפסט הקומוניסטי הראשון.
    בנגוד לדעתו , עם ישראל התפתח במהלך מאות בשנים כבעל תודעה יחודית דתית לאומית. תחילתה עם משבר המלוכה וסופה הזמני עם חורבן בית שני ונצחון הנצרות.
    ההגדה מכתירה את הסטרטגיקה היהודית המפנה עורף ללאומיות היהודית שהתאבדה במאבק ברומי .
    עבודת האלוהים במסגרות ספרטיסטיות המקפידות על כללי התנהגות ומוסר אפיינו את החיים היהודיים במשך 1600 שנים . עד להופעת הציונות.
    ספרי על משה המופיע בתרגום אנגלי בקטלוג של אמזון מסביר את הקרע המודגש בספור המקראי בין תורת משה ותורת הכהנים המזינה היום את היהדות הפוליטית המודרנית.

  6. מעניין מאיפה באו הנתונים שבני ישראל היו במעמד טוב. כתוב במפורש שהם היו עבדים, לא מוזכר תהליך של אמנציפציה, להפך – אחרי שמשה מגיע תנאי העסקתם רק הורעו.
    את כל התאוריה הזו אתה מבסס על מגדל פורח באוויר – ”כתוב שהיו להם מניקות”, ואני שואל – אז מה? אולי מניקות היו צורך בסיסי באותם הזמנים כאשר נלחמים במאזן הדמוגרפי? יש כאן כשל ראוי-מצוי חמור.

    בנוסף, הסיבה שבגינה התפתחו שני תלמודים נפרדים היא לא בגלל שהיו חילוקים מהותיים בינהם (והיו אי אלו), הסיבה היא שכל אזור יישוב יהודי תיעד את התפתחות התושבע שנעשת באיזורו. בבבל נכתב תלמוד בבלי ובירושלים – ירושלמי.
    ומה הסיבה שבבבלי אין סדר זרעים? אולי כי הם מתנגדים לקדושת הארץ וללאומיות??
    ובכן התשובה היא לא. הסיבה היא שחכמי התלמוד הבבלי העלו על הכתב רק את דיוני היומיום שלהם. דיונים בנוגע לעורלה ונטע רבעי – פשוט לא היו רלוונטים שם ובשל כך לא נידונו כמעט ולא נכתבו.

    “צדקה, אם כך, עשה הקב”ה עם ישראל שפיזר אותם בין האומות. בגלות!”
    נכון, וכך סובר גם הרש”ר הירש (אגרות צפון, אגרות טז-יז). אולם, משפט זה לא סותר את הלאומיות שביהדות. מעבר לכל, היהדות היא לאום. לאום שואף למדינה ריבונית משלו. אמנם שלב הכרחי היה להתפזר באומות בגלות ע’ל מנת לקדם ולהאיץ את העולם ולהפיץ את הבשורה הרדיקלית של היהדות (גם אם לא לגייר את אומות העולם, אלא להפיץ מוסר אנושי בסיסי – ראו בספרו של הרב ד”ר ג’ונתן זקס ”רדיקלית אז רדיקלית עכשיו” להרחבת העניין).
    כמובן שבסופו של תהליך, השאיפה היא לחזור לארץ – על כך הסכימו כל חכמי ישראל במשך כל הדורות. ”ארץ אשר עיני ה’ אלוקיך בה מראשית שנה ועד אחריתה”.

  7. לרוב הטיעונים המופיעים בפרק זה אין בסיס היסטורי והם ספקולציה של הדובר. אפילו אם המקרא הוא מסמך היסטורי הרי הטענה המרכזית שלבני ישראל היה טוב במצרים היא הפוכה מהכתוב, שמתאר עבדים בעבודות פרך עם מנהלי עבודה אכזרים.
    שלא יהיה ספק, הרוב המוחלט של שאר הפרקים בפודקסט הוא באיכות גבוהה לעין ערוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *